Dla kogo przeznaczona jest terapia integracji sensorycznej?
Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla dzieci, u których pojawiają się objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych. Mogą to być trudności płynące ze zmysłu słuchu (nadwrażliwość na dźwięki), ze zmysłu równowagi (częste potykanie się, trudności z koordynacją), ze zmysłu dotyku (niechęć wobec mycia głowy, obcinania włosów, wybiórcze jedzenie), czucia głębokiego (poszukiwanie mocnego docisku) i innych. Gdy występują zaburzenia w odbiorze i rozumieniu sygnałów pochodzących ze zmysłów, istnieje możliwość zakłóceń rozwoju poznawczego (trudności z koncentracją), ruchowego, a nawet społeczno-emocjonalnego (drażliwość, nadpobudliwość, wycofanie).
Jakie inne zachowania dziecka mogą być związane z zaburzeniami integracji sensorycznej?
- Dziecka ma kłopoty z cięciem nożyczkami, niechętnie rysuje, koloruje,
- Podczas dłuższego siedzenia miewa trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie na stoliku,
- Myli prawą i lewą stronę,
- Preferuje jedzenie zblendowane, dania papkowate,
- Potyka się częściej niż rówieśnicy,
- Ma trudności z samodzielnym ubieraniem się,
- Jest nadruchliwe, trudno mu usiedzieć / ustać w jednym miejscu,
- Nie próbuje pokonywać naturalnych przeszkód w terenie, raczej je omija,
- W nowym miejscu czuje się niepewnie, potrzebuje sporo czasu aby zdobyć orientację w otoczeniu,
- Przejawia lęki przed wysokością, schodami, także schodami ruchomymi i niestabilnymi płaszczyznami,
- Sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- Często chodzi na palcach,
- Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- Nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest dostatecznie sprawna,
- Czynności samoobsługowe wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
- Wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- Trudno jest dziecko skłonić do współpracy z innymi dziećmi i osobami dorosłym, dziecko bywa uparte, krytykujące, negatywnie nastawione,
- Trudność sprawia mu jazda na rowerze, długo uczy się pływania i innych aktywności sportowych,
- Źle toleruje czesanie, mycie głowy, obcinanie włosów.
Powyższe objawy są jedynie wyborem spośród zachowań mogących wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej. W diagnozie i terapii bierze się pod uwagę nadwrażliwość dziecka w zakresie zmysłów, a także podwrażliwość - poszukiwanie stymulacji (specyficzne i intensywne np. częste kręcenie się wokół własnej osi, podskakiwanie, obgryzanie paznokci, trzepotanie rękami i inne).

Zapraszam!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak wygląda sesja terapii integracji sensorycznej? - opis:
![]() |
Jak ćwiczymy? |
Komentarze
Prześlij komentarz